Stralendgroen - Veelgestelde vragen

We begrijpen het heel goed als je na het doorspitten van de website toch nog vragen hebt. Staat je vraag niet in onderstaande lijst? Neem dan gerust contact met ons op!

De ideale zonnepanelen set samenstellen

Hoe weet ik of mijn dak geschikt is voor zonnepanelen?

Heb je een dak met weinig tot geen schaduw? En is het stevig genoeg om een beetje gewicht van de zonnepanelen te dragen? Gefeliciteerd! Je dak is geschikt voor zonnepanelen!

Zonnepanelen hebben het beste rendement op het zuiden, onder een hoek tot 60 graden. Ook oost en/of west onder een minder stijle hoek is geen slecht idee. Over het jaar gezien haal je dan zo’n 5% minder renedement. De opbrengst wordt echter beter over de dag verdeeld, wat met het oog op de toekomst weer beter uit komt!

Hoe compleet is een complete set van Stralendgroen?

Bestel je een complete set, word je langs alle onderdelen geleid die je nodig hebt om een complete set samen te stellen. Zonnepanelen, omvormer, montagemateriaal en bekabeling horen daar natuurlijk bij.

Voor eventuele ballast kun je stoeptegels, trottoirbandjes, grind, etc gebruiken. Dit wordt niet door ons meegeleverd.

Ben je doorgewinterd doe het zelf’er en heb je nog wel wat onderdelen liggen? Geen probleem! We dwingen je bijvoorbeeld niet om aardkabel of werkschakelaar te kopen, omdat je dat misschien nog wel ergens hebt liggen.

Welke zonnepanelen moet ik kiezen?

Zonnepanelen zijn er in allerlei variaties. Maar welke past bij jouw situatie? Let op de volgende punten:

  • Vermogen
  • Uiterlijk
  • Maatvoering
  • Prijs
  • Garantie

Bekijk de video hieronder voor een uitgebreide uitleg!

video panelen kiezen

Welke omvormer moet ik kiezen?

Bij de keuze van een omvormer kijk je naar verschillende punten. Elk merk omvormer heeft zijn eigen kwaliteiten en beperkingen.

Het aantal fases dat je beschikbaar hebt en hoeveel ampère je daarop aan mag sluiten (je netaansluiting) werpt ook beperkingen en mogelijkheden op.

Tot slot moet het vermogen van je omvormer natuurlijk aansluiten bij het vermogen van je gekozen zonnepanelen. 

Bekijk onze omvormers kennispagina voor meer informatie!

Heb ik optimizers nodig?

Heb je geen schaduw? Dan heb je geen optimizers nodig. Maar niet alle daken zijn volledig schaduwvrij. 

Heb je toch schaduw op een paar, steeds dezelfde panelen? Dan zou het wel eens uit kunnen om de panelen die schaduw vangen te optimizen. Tigo Energy heeft een mooie oplossing waarbij je alléén die panelen hoeft te voorzien van een optimizer. Let daarbij wel op dat je omvormer het startvoltage nog haalt op de panelen die geen optimizer hebben! Je kunt deze ook gemakkelijk achteraf aan de set toevoegen.

Bij een solaredge omvormer heb je altijd solaredge power optimizers op alle panelen nodig. Het voordeel is dat elk paneel dan afzonderlijk kan presteren en dat de boom van de buren geen roet in het eten kan gooien!

 

Monitoring, is dat nodig en welke kies ik?

Monitor het presteren van je zonnepanelen altijd en overal via een inzichtelijke app. Daarvoor moet de omvormer aan internet gekoppeld worden. Dat kan op verschillende manieren.

  • Wifi: Bij een sterke wifiverbinding op de plaats van de omvormer, en beschikking over een smartphone voor het pairen van apparaten. 
  • LAN: Als het gemakkelijk is om een lankabel tussen de router en de omvormer te trekken. Super stabiel natuurlijk.
  • Radioverbinding: Klinkt spannend, maar dit is een van de meest stabiele en eenvoudig te koppelen methoden. Het betreft een kastje wat je met een lankabel aan de router vast maakt. Deze maakt vervolgens een draadloze radioverbinding met de module in je omvormer. Niet afhankelijk dus van een wifisignaal of een LANkabel. Let wel op dat een radiosignaal door muren wordt verzwakt. Ga uit van een overbrugbare afstand van 20m met 2 muren ertussen!
Wat betekent landscape en portrait?

Zonnepanelen zijn ongeveer 1 bij 1,7 meter. Je kunt ze dus liggend (als een landscapsfoto) en staand (als een portretfoto) monteren!

Landscape:
Landscape montage.

Portrait::

Portrait montage

Hoeveel kabel heb ik nodig?

Hoeveel kabel je nodig hebt kunnen we op afstand niet goed inschatten. Daarvoor moet je op locatie zijn, dus dat kun je het beste zelf inschatten!

Heb je dit stroomloopschema al eens gezien?

Of kijk eens op onze kennispagina over bekabeling!

Zonnepanelen parallel of in serie aansluiten?

Vaak hoor je dat zonnepanelen parallel aansluiten beter is, omdat het beter zou werken met schaduw. Deels is dat waar, maar het is ook deels een misverstand.
De meeste omvormers werken met serieschakelingen om kabelverliezen zoveel mogelijk te beperken. Er zijn tegenwoordig goede oplossingen voor schaduw, waarbij parallel schakelen niet noodzakelijk is.

Parallel geschakeld kan nog steeds! Dan werk je met micro-omvormers zoals Enphase.

Kijk eens op onze omvormers kennispagina voor meer informatie over de verschillende omvormers.

Doen jullie zonnepanelen het ook bij weinig zon?

Zonnepanelen werken op licht. Als er veel zon is, is er meer licht en werken ze beter. ‘s Winters wekken ze ongeveer 30% van de jaarproductie op, en ‘s Zomers zo’n 70%. Dat neemt niet weg dat ze het ook prima doen bij diffuus licht in ons niet zo zonnige Nederlandse klimaat! 

Zonnepanelen Bestellen

Hoe kan ik een bestelling plaatsen?

Wil je een complete set bestellen? Sel een complete set samen. Bekijk de overzichtspagina, ben je tevreden? Plaats de gehele set in één keer in je winkelmand, met de oranje knop. De winkelmand vind je in de rechterbovenhoek. Kies de gewenste verzending en klik op ‘doorgaan naar afrekenen’. Nu kun je je gegevens invullen, en notities toevoegen met speciale wensen of verduidelijking van je setup. Kies een betaalmethode (of offerteaanvraag, als je een offerte wilt aanvragen voor deze set), en druk op ‘bestelling plaatsen’.

Hoera! Wij gaan voor je aan het werk.

Kan ik bij jullie langs komen om een bestelling te plaatsen?

We zijn een webwinkel en vragen je de bestelling online te plaatsen. Neem contact op met onze specialisten voor advies of hulp om de configurator in te vullen!

Hoe vraag ik een offerte aan?

Soms wil je een ingewikkelde samenstelling die niet helemaal door onze config
urator wordt toegelaten, heb je een offerte nodig voor een subsidieaanvraag.

Plaats een ‘bestelling’ zoals hierboven beschreven. Kies bij de ‘betaalmethode’ voor ‘offerteaanvraag’. Je zit nergens aan vast en hoeft ook niet te betalen. We verwerken de notities die je hebt toegevoegd, en bij onduidelijkheden nemen we contact op per mail of telefoon. Je ontvangt zo snel mogelijk een passende offerte in je mailbox!

Wat gebeurt er als ik een complete set bestel?

Wat leuk! Je hebt een bestelling geplaatst en nu begint het onvermijdelijke wachten. Wat gebeurt er in die tussentijd? 

  1. We kijken elke bestelling handmatig na op eventuele mismatch van artikelen in een set. Is er iets niet helder? Dan nemen we contact op via telefoon of email.
  2. We berekenen het montagemateriaal aan de hand van de calculator van Solarstell. Deze berekening voegen we bij de pakbon van de set. In het geval van plat dak voegen we ook de ballastberekening bij.
  3. De pakbon en Solarstell calculatie gaan naar het magazijn. Alles wat in een doos past, verzamelen we in een doos met jouw naam erop. Alles wat er niet in past schrijven we op de doos. Zo gaan ook de grotere dingen, zoals rails, basiselementen en niet te vergeten de zonnepanelen mee in de bus.
  4. Zien we tijdens het inpakken nog iets wat misschien niet klopt? We nemen contact met je op per telefoon of email!
  5. Als de set compleet voor je klaar staat, om op te halen of bij jou te bezorgen, dan krijg je daar een mailtje over. Ook als hij bijna klaar staat, maar we een item niet direct in ons magazijn hebben liggen, ontvang je daar een mailtje over.

 

Wat gebeurt er als ik een los item bestel?

Wat leuk! Je hebt een bestelling geplaatst en nu begint het onvermijdelijke wachten. Wat gebeurt er in die tussentijd? 

  1. De bestelling wordt nog even nagekeken op toegevoegde notities. Als alles goed is gaat de pakbon naar het magazijn.
  2. Zien we tijdens het inpakken nog iets wat misschien niet klopt? We nemen contact met je op per telefoon of email!
  3. Past je bestelling in een PostNL pakket? Dan pakken we hem zorgvuldig in voor vervoer met PostNL. Bezorgen we de bestelling in eigen beheer vanwege het formaat of gewicht van de items? Dan gaat alles wat in een doos past in een doos met jouw naam erop. Op de doos staan ook de items die niet in de doos pasten. Zo weten we precies wat we voor jou moeten laden en lossen.
  4. Als de bestelling compleet voor je klaar staat, om op te halen of bij jou te bezorgen, dan krijg je daar een mailtje over. Ook als hij bijna klaar staat, maar we een item niet direct in ons magazijn hebben liggen, ontvang je daar een mailtje over.

 

Kan ik bij jullie langs komen voor advies?

We hebben geen showroom, maar een magazijn. Je bent uiteraard welkom een kijkje te nemen, maar maak wel vooraf een afspraak. Dan kunnen we even tijd voor je inplannen.

Is het product op voorraad?

Bij elk product staat vermeld hoeveel we ervan op voorraad hebben liggen. Deze liggen dan ook echt in ons magazijn liggen.

Wat betekent de voorraadstatus 'in nabestelling'?

Als we het product niet in ons eigen magazijn hebben liggen, moeten we het nabestellen bij de leverancier. De levertijd kan hierdoor iets afwijken van normaal.

Ik heb een foutje gemaakt in mijn bestelling, kan ik dat nog aanpassen?

Zolang je pakket nog bij ons in het magazijn is, kunnen we aanpassingen doorvoeren. Neem contact op om aan te geven wat je zou willen aanpassen. Dan kijken we hoe we dat zo goed mogelijk voor je kunnen regelen!

Bezorgen en afhalen

Wat is de levertijd van een PostNL pakket?

We hebben bijna alles op voorraad liggen. Is dat bij jouw bestelling ook het geval, en bestel je op werkdagen voor 16:00? Dan gaat hij dezelfde dag nog mee met PostNL!

Wat kost verzenden van een bestelling?

Bezorgd in eigen beheer binnen Nederland kost altijd €50 (met uitzondering van de Waddeneilanden).

Past het in een PostNL pakket? De postbode brengt het bij je langs voor de gebruikelijke tarieven (€6,95 voor een klein pakket, en 12,95 voor een groot pakket). 

Ontvang ik ook een track&trace?

Jazeker! De email met de track&trace code krijg je automatisch als PostNL het pakket scant. Hier kan een beetje vertraging in zitten.

Wat is de levertijd van een bestelling die in eigen beheer wordt bezorgd?

Bestellingen van zonnepanelen of bijvoorbeeld complete sets zijn te groot voor een PostNL pakket. Daarom bezorgen we deze in eigen beheer. We streven naar een levertijd van maximaal 10 werkdagen. Vaak lukt het om sneller een bezorgmoment in te plannen!

Wanneer komen jullie mijn bestelling bezorgen?

Onze chauffeurs rijden op de dinsdag, donderdag en zaterdag. We verzamelen de bestellingen en maken zoveel mogelijk logische routes. Zo kunnen we de lage bezorgkosten van €50 aanhouden.

De dag voor levering voor 12:00 ontvang je van ons een email en sms met een tijdvak van ongeveer 2 uren. De chauffeur belt ook nog even een half uurtje voordat die er is!

Lukt het echt niet het pakket in ontvangst te nemen in het aangegeven tijdvak? Neem contact met ons op! In overleg komen we er altijd uit.

Wanneer kan ik mijn bestelling afhalen?

Zodra je bestelling klaar staat om af te halen krijg je daarover een email. We vragen je een afspraak te maken om de bestelling af te halen.

Hoe bereid ik me goed voor als ik zonnepanelen kom afhalen?

Zonnepanelen vervoer je het best staand, of liggend op een pallet.

Neem stevige spanbanden mee om de panelen tegen de wand van de bus of aanhanger te sjorren. Je kunt deze ook gebruiken om de zonnepanelen op een pallet van 1,2 bij 1,8m in een aanhanger vast te zetten. Een net is ook handig voor over de aanhanger.

In het geval van een complete set komen daar ook rails van 4,2 of 3,28m, of platdak montagemateriaal, en een aantal dozen bij. Deze zet je ook met stevige spanbanden vast.

Wil je de zonnepanelen op een pallet? Geeft het even door bij het maken van een afspraak voor afhalen. Dan kunnen we het een en ander voor je voorbereiden.

Hoe groot is het pakket van een complete set?

Je zonnepanelen gaan waarschijnlijk niet direct het dak op. Er moet dan ook in veel gevallen een plekje vrij gemaakt worden in de schuur. 

We vervoeren de zonnepanelen niet op een pallet, omdat een palletwagen op veel obstakels zoals drempels en grind vastloopt. De zonnepanelen worden tegen de wand van de bus gesjord en een voor een uitgeladen.

Een complete set zonnepanelen bestaat uit een aantal onderdelen, met elk hun eigen formaat.

  • De doos met alle kleine spullen – Hierin vind je alles wat in de doos past. Op de doos staat jouw naam, en een lijst van wat er niet in paste:
  • Zonnepanelen – Deze zijn per stuk ongeveer 1 bij 1,7 meter, en zo’n 3,5 cm dik. Zet ze rechtop tegen een wand. Dan zijn ze het sterkst en gemakkelijk te pakken!
  • Omvormer – Dit is vaak 1, soms 2 dozen
  • Montagemateriaal – In het geval van schuin dak ontvang je rails van 4,2 of 3,28m (tenzij je trapezoïde profielen hebt) In het geval van plat dak gaat het om de basiselementen van zo’n 2m lang.
Help! Wat moet ik doen als er iets in de levering ontbreekt?

Een complete set bestaat uit heel veel onderdelen. In de doos vind je de pakbon van ons, en de pakbon van Solarstell. In de doos zitten alle kleine dingen. Op de doos staat jouw naam, en alles wat er niet in paste, maar wat je wel moest hebben.

We willen je vragen eerst nog even goed te zoeken naar het ontbrekende onderdeel. Vaak ligt het al boven omdat je het even hebt uitgeprobeerd, of onder de doos omdat je enthousiast bent begonnen.

Zit het er echt niet bij? Neem dan even contact met ons op. Gelukkig komt de postbode bijna dagelijks bij jou in de buurt!

Bestelling Betalen

Zijn jullie prijzen inclusief BTW?

Jazeker. Al onze prijzen zijn inclusief BTW.

Wanneer en waar krijg ik mijn factuur?

Uiteraard! Met de factuur kun je de BTW terugvragen.

Als het om een postpakket gaat, krijg je de factuur in de mail zodra het pakketje klaar ligt voor PostNL.

Gaat het om een bestelling die we in eigen beheer bezorgen, dan vind je de factuur in of op de doos van je bestelling. Je ontvangt hem na betaling én levering ook in je mailbox.

Hoe kan ik betalen?

Betalen kan online via iDeal. Handmatig overboeken onder vermelding van het ordernummer kan natuurlijk ook. Betaal je liever bij levering? Geen probleem! De chauffeur heeft een mobiele pinautomaat bij zich.

Creditcardmaatschappijen rekenen een procentuele transactie fee. Vanwege de relatief grote bedragen accepteren we geen creditcards.

Wat is het rekeningnummer van Stralendgroen?

Handmatig overboeken kan naar dit rekeningnummer: NL56 KNAB 0256 2835 67

Doe dit altijd onder vermelding van je ordernummer, en laat het ons even weten als je hebt overgeboekt!

Er klopt iets niet op mijn factuur, hoe kan ik dit wijzigen?

Stuur ons een email met daarin je ordernummer, en wat er aangepast zou moeten worden. Dan kijken we wat we voor je kunnen betekenen.

Wat is de terugverdientijd van zonnepanelen?

Dat is een leuke vraag! Minister Wiebes heeft aangegeven de terugverdientijd van zonnepanelen onder de 7 jaar te willen houden. Hij gaat daarbij echter uit van zonnepanelen die door een installateur geplaatst worden. Plaats je zelf je doe het zelf zonnepanelen pakket? Dan kom je, afhankelijk van je keuzes natuurlijk, ongeveer uit op 4 jaar. Wil je het specifieker weten? Kijk dan eens in onze rendementscalculator!

Rendementscalculator

Zonnepanelen installeren

Installeren jullie ook?

Nee wij installeren niet. Wel kunnen wij helpen bij het ontwerpen van de meest ideale set voor jouw situatie. Kom je er tijdens het installeren niet helemaal uit? We zijn ook in het weekend zo veel mogelijk bereikbaar voor dringende vragen! 

Wordt er een duidelijke handleiding geleverd bij een complete set?

Om bomen te besparen printen we niet te veel uit. In de doos van je complete set vind je een zakje met stickers. Daarin vind je ook een kaartje met een algemeen stroomloopschema.

Op de pagina ‘zelf zonnepanelen installeren’ vind je een algemeen stappenplan.

Via de doe het zelf wijzer vind je een algemeen stappenplan en stroomloopschema, maar ook tal van handleidingen en beschrijvingen.

Je ontvangt ook een mail met een rits handleidingen en datasheets op basis van de items in je bestelling.

Kom je er toch niet helemaal uit? Neem gerust contact op met onze specialisten. De meeste vragen hebben we al een keer gehad!

Waar vind ik de installatie code voor Growatt monitoring?

De installatiecode, agency ID of installer code vind je op de oranje sticker op het doosje van je monitoring module.

Wat is de landcode voor Nederland?

Alle landen staan er tussen, behalve Nederland. Dat klopt! De landcode voor Nederland is VDE-0126. Meestal staat de omvormer hier al op ingesteld, maar het is altijd goed om het even na te kijken. Zet hem dus niet op Belgie! Daar hanteren ze andere netnormen.

Heb ik een installateursaccount nodig voor mijn Solaredge installatie?

Ja! Je installeert zelf je zonnepanelen met solaredge, dus je bent je eigen solaredge installateur. Omarm het idee en vraag je installateursaccout op tijdig aan zodat Solaredge deze kan goedkeuren.

De omvormer geeft geen scherm en doet het niet, wat is er aan de hand?

Als de omvormer geen display geeft, dan is er iets mis aan de zonnepanelen kant. De omvormer krijgt zijn stroom van de zonnepanelen. Is het donker buiten? Dan klopt het dus dat de omvormer het niet doet! Is er buiten wel voldoende licht, en heb je zelf de MC4 connectoren aangeperst? Check dan of de polariteit klopt. 

Moet ik mijn zonnepanelen ook ergens aanmelden?

Als je gebruik wilt maken van de salderingsregeling en/of terugleververgoeding, dan moet je je installatie aanmelden op

Als u gebruik wilt maken van de salderingsregeling en/of terugleververgoeding, dan moet u uw installatie aanmelden op www.energieleveren.nl. Het aanmelden van de panelen is belangrijk voor het milieu en voor de veiligheid van het net.

. Het aanmelden van de panelen is verplicht en belangrijk voor het milieu en voor de veiligheid van het net.

Hoe onderhoud ik mijn zonnepanelen?

Maak ze in april (voor het seizoen begint dus) eens schoon met een zachte borstel en een emmertje water uit de regenton. Gebruik bij ernstige vervuiling een klein beetje groene zeep, maar liever alleen regenwater om de coating niet aan te tasten. Je zult zien dat ze meer stroom opbrengen!

Bekijk ook eens onze video over het schoonmaken van zonnepanelen!

Retour en garantie

Ik wil een pakketje retourneren, hoe doe ik dat?
  1. Neem binnen 14 dagen na ontvangst contact met ons op. Dan kunnen we bespreken wat er moet gebeuren met het retourpakketje. 
  2. Verpak het pakket zorgvuldig, in een stevige omdoos. (plak geen (duct)tape op de originele verpakking!)
  3. Vul het RETOURFORMULIER volledig in en voeg deze toe aan het pakket.
  4. Verstuur het pakket naar Stralendgroen, afd. Retour. Rijksweg West 18k, 9608PC Westerbroek. Je draagt zelf de kosten voor het retour zenden van een pakket, tenzij anders besproken.
  5. Zodra wij het pakket hebben ontvangen beoordelen we de staat van het item en voeren we de gemaakte afspraken uit.
Hoe verpak ik mijn retourzending?

Pak het product weer netjes en compleet in in de originele productverpakking.

Plak geen (duct)tape op de originele productverpakking, maar gebruik een stevige omdoos of folie om de originele productverpakking te beschermen. 

Voeg het ingevulde retourformulier toe en voorzie het pakket van een verzendlabel.

Klaar is kees!

Wat zijn de uitzonderingen op retourneren?

Retourneren is geen probleem! Er zijn wel een aantal criteria waar je pakketje aan moet voldoen.

  • Het product is ongebruikt en niet geïnstalleerd geweest. Je hebt het uit de doos gehaald, en bekeken zoals je in de winkel zou doen, maar het daarna weer netjes terug in de doos gedaan.
  • Het product zit in de onbeschadigde, originele verpakking. 
  • Alle toebehoren zijn er nog bij (schroefjes, stekkertjes, de handleiding, vulling van de doos, etc.) Dan kunnen we iemand anders er nog blij mee maken!

Als we je retourtje binnen krijgen, maar het product of de verpakking is beschadigd, dan is hij minder waard geworden. Dan kan het zijn dat we je minder crediteren dan je ervoor betaald hebt. 

De volgende items kunnen niet geretourneerd worden:

  • Items die geïnstalleerd of gebruikt zijn.
  • Kabellengtes (deze zijn voor jou op maat gemaakt)
  • BTW teruggave zonnepanelen ontzorgd

 

Mijn retourproduct is te groot voor een postpakket, hoe kan ik dit retourneren?

Zonnepanelen en montagemateriaal zijn vaak te groot om met de pakketpost mee te sturen. In dat geval kun je ons vragen het bij je op te halen voor €75. We plannen je dan opnieuw in. De dag voor het ophaalmoment, voor 12:00 ontvang je een email en sms met het tijdvak van afhalen. De chauffeur belt je ook nog even een half uur voordat die er is. Zorg je ervoor dat het product voor de chauffeur klaar staat? Breng je het liever zelf langs in Westerbroek? Geen probleem! Maak vooraf dan wel even een afspraak. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen het pakket zelf in te pakken en met een andere vervoerder mee te geven. Volg dan de stappen onder de vraag ‘ik wil een pakketje retourneren, hoe doe ik dat?’

Hoeveel garantie zit er op de producten?

Natuurlijk heb je gewoon garantie op alle dingen die je bestelt. Je kunt de exacte garantie vinden op de betreffende productpagina. Over het algemeen ziet het er als volgt uit:

  • zonnepanelen – 25 jaar opbrengstgarantie en 10 jaar productgarantie
  • omvormers
    • Growatt – 10 jaar
    • SMA – 5 jaar
    • Solaredge – 12 jaar
    • Enphase – 25 jaar
  • Randapparatuur zoals monitoring tools, energiemeters, etc – 2 jaar
  • Montagemateriaal Solarstell – 20 jaar
Wat moet ik doen als een product defect is?

Het is altijd heel vervelend als een product niet naar behoren werkt. Geen stress! Neem contact met ons op, we gaan je helpen.

Omdat het om een samenspel van technische apparatuur gaat, is het belangrijk de juiste diagnose te stellen. Een omvormer kan bijvoorbeeld niet opstarten en kapot lijken, maar als de zonnepanelen er niet juist op zijn aangesloten gaat hij het inderdaad niet doen. Daarom vragen we je dan ook een aantal tests en metingen uit te voeren. 

Wellicht kunnen we het probleem verhelpen zonder tussenkomst van de fabrikant.

Ligt het probleem toch bij een van de items uit de set, dan gaan we in overleg met de fabrikant over wat we mogen doen om het probleem op te lossen. Soms vraagt de fabrikant nog om een extra test, of foto. We vragen je om ook die tests uit te voeren en foto’s te maken. 

We mogen helaas niet zomaar producten omruilen, omdat het een systeem gebonden fout kan zijn, maar we hebben nauwe contacten en de ervaring leert dat het meestal vlot wordt opgepakt.

Privacybeleid en algemene voorwaarden

Het privacybeleid en de algemene voorwaarden van Stralendgroen vind je hier:

Privacybeleid Algemene voorwaarden
Moet ik mijn zonnepanelen apart verzekeren?

Over het algemeen vallen je zonnepanelen onder de opstalverzekering. Gaat het niet om je geen eigen woning, met een inboedelverzekering dan is het verstandig eens na te kijken of je zonnepanelen daar ook onder vallen.

Sommige verzekeraars eisen dat de installatie gekeurd is op verschillende normen. Keuringservice Nederland kan dat voor je voorzien tegen betaling. Er zin echter verzekeraars die geen eisen stellen aan de installatie, behalve dat hij netjes volgens de richtlijnen geïnstalleerd moet zijn (en dat doe je als doe het het zelf’er natuurlijk ook!). Het kan dus ook lonen van verzekeraar te wisselen.

Subsidie op zonnepanelen

Zijn er subsidies voor zonnepanelen?

Jazeker!

De salderingsregeling is een vorm van subsidie. Daarnaast kun je de BTW terugvragen bij de belastingdienst. Er bestaan ook subsidies als SDE+, ISDE en gemeentelijke subsidies.

Wat houdt salderen in?

Salderen betekent dat verbruikte en teruggeleverde stroom aan het eind van het jaar 1 op 1 tegen elkaar weggestreept worden.

Meer weten? Bekijk hiernaast onze video over de salderingsregeling!

video salderingsregeling

Op het moment dat een huishouden meer stroom opwekt dan verbruikt, gaat het teveel aan stroom terug in het net. Nu maken we nog gebruik van de salderingsregeling. Dat betekent dat je na een jaar kijkt hoeveel je meer hebt opgewekt dan verbruikt, en daar krijg je dan een vergoeding voor van je energieleverancier. Alle stroom die je ‘s nachts hbt gebruikt kun je 1 op 1 wegstrepen tegen het teveel aan stroom dat je overdag hebt opgewekt.

De salderingsregeling is op de lange duur niet houdbaar, dus zal er het een en ander veranderen. Zoals het nu lijkt zal deze regeling dan ook langzaam afgebouwd worden vanaf 2023. Dat betekent dat als je overdag meer opwekt dan je verbruikt, je een vergoeding krijgt per watt. Als je vannacht meer verbruikt dan je opwekt, moet je energie kopen van je energieleverancier. Het gedeelte dat je 1 op 1 tegen elkaar mag wegstrepen zakt geleidelijk. Het kabinet heeft aangegeven dit in gelijke snelheid te doen als het zakken van de prijs van zonnepanelen, zodat de terugverdientijd ongeveer gelijk blijft.

Het is dus interessant om zo veel mogelijk verspreid over een etmaal op te wekken. Dat geeft minder belasting voor het net en is op de lange termijn dus beter voor je portemonnee. 

Hoe eerder je aan zonnepanelen begint, hoe sneller je ze hebt terugverdiend. Na het terugverdienen rest enkel winst.

Hoe kan ik de BTW terugvragen?

Let op! De Kleine Ondernemersregeling waar men gebruik van maakt bij het aanvragen van de BTW teruggave is vanaf januari 2020 veranderd. Gaat u nu de BTW terugvragen, dan maakt u gebruik van de nieuwe KOR.

Het voordeel van de nieuwe KOR is dat je in hetzelfde boekjaar als waarin de eerste factuur valt, een tweede investering kunt doen. Wil je in de twee daarop volgende jaren een tweede set kopen, dan kan je daarover de BTW niet meer terugvragen. Ook verenigingen, stichtingen en BV’s kunnen hiervan gebruik maken. De KOR geldt voor 3 jaren en kan niet tussentijds worden gewisseld. Let op! De omzet mag niet hoger zijn dan €20.000,-

Lees hier het stappenplan op de website van de belastingdienst. 

Stap 1: Download hier het formulier opgaaf zonnepaneelhouders van de belastingdienst, vul het in en stuur het naar ze op. Ja, je wil meedoen met de nieuwe KOR.

Let op! Zorg dat het energiecontract en de factuur van de zonnepanelen op dezelfde naam staan als wordt opgegeven in dit formulier.

Stap 3: Je krijgt een brief van de belastingdienst met je omzetbelastingnummer en je moet je rekeningnummer aan ze doorgeven. 

Stap 3: BTW aangifte doen. 

Als je in het eerste kwartaal van 2020 zonnepanelen plaatst en je wilt hiervan de BTW terugvragen bij de belastingdienst, dan moet je vier keer aangifte omzetbelasting doen. In Q1 geef je de betaalde BTW als voorbelasting + 1/4 van het forfait bedrag aan. In de daaropvolgende drie kwartalen geef je enkel 1/4 van het forfait bedrag aan. Schaf je de panelen in een later kwartaal aan? Dan hoef je alleen voor de resterende kwartalen in dat jaar aangifte omzetbelasting te doen. Vanaf het jaar daarop betaal je de komende 4 jaren (bij opdaksystemen, bij indaksystemen 9 jaren) 1/5 van de BTW terug aan de belastingdienst, tenzij de inverstering onder de €11.880 inclusief €2495 BTW blijft. Dan bedraagt de jaarlijkse herziening minder dan €500 (2495 delen door 5), en hoef je geen BTW terug te betalen. 

Tip! Stel de BTW-Alert app in, dan krijg je een notificatie als het weer tijd is voor de aangifte.

Stap 4: Je krijgt een teruggaafbeschikking toegestuurd en de BTW wordt teruggestort.

Ook als je ZZP-er bent, kun je gebruik maken van de BTW teruggave, maar dan zijn er wel wat voorwaarden waar je aan moet voldoen. Heb je een partner die niet BTW plichtig is? Zet de factuur dan liefst op zijn of haar naam. Heb je geen partner? dan kun je het beste contact opnemen met de belastingtelefoon of met je boekhouder / accountant om de juiste stappen te ondernemen.

Kijk ook eens op de pagina ‘zonnepanelen‘ van de belastingdienst voor meer informatie.

Wat is SDE+ subsidie?

Als je een set wilt plaatsen met een piekvermogen van meer dan 15 kilowatt, dan is de SDE+ subsidie voor jou wellicht interessant. Tweemaal per jaar stelt de minister van milieu een budget beschikbaar wat geïnvesteerd kan worden in hernieuwbare energie.

Kijk ook eens op de site van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland voor de meest actuele informatie.

Wat is ISDE subsidie?

De ISDE subsidie (Investeringssbsidie duurzame energie) wordt door de Rijksoverheid uitgegeven voor zonneboilers, warmtepompen, biomassaketels en pelletkachels. Het doel van deze apparaten is het verminderen van de gasconsumptie. Deze subsidie is er voor iedereen, waaronder particulieren.

Kijk voor meer informatie over voorwaarden en wet- en regelgeving ook eens op de site van de RVO

In het geval van zonneboilers staat duidelijk beschreven dat een set moet worden geïnstalleerd door een deskundig installateur. Dat betekent dat het aannemelijk gemaakt moet worden dat het apparaat is geïnstalleerd en werkt. Dit kan door middel van het overleggen van een factuur van een installateur die de set heeft geïnstalleerd/gecontroleerd, of door het sturen van foto’s van een werkende set.

Kijk voor het aanvraagproces eens naar het ISDE aanvraag stappenplan op de website van de RVO.

Zijn er ook gemeentelijke subsidies?

Wil je meer informatie over subsidies die in jouw gemeente gelden? Kijk eens op de energiesubsidiewijzer van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Milieu Centraal.

Stralendgroen – veelgestelde vragen